Tvoříme e-shopy
Novinky

DATA RESTART 2023 - aneb pojďme s těmi daty konečně něco dělat

25. 10. 2023 4 minut Libor Pelikán

Občas se vyplatí zastavit, přestat dělat to, co děláte každý den, a zamyslet se nad tím, co dál. Já osobně k tomu rád využívám akce jako je Data Restart. Jeden den kdy nic nenastavuji ani neanalyzuji, jen poslouchám a přemýšlím kam dál tu analytiku u nás směřovat. A že těch možností je. V tomto článku najdete, co mě osobně z Data Restartu 2023 nejvíce zaujalo a proč.

Sdílet



DATA RESTART 2023 - aneb pojďme s těmi daty konečně něco dělat

JAN TICHÝ - KEYNOTE

Začali jsme hláškou, že když už teď konečně data máme, tak bychom je mohli začít používat. Ano, souhlasím. Občas mi přijde, že se všechen čas investuje do správného sběru dat, ale už ne do práce s nimi. Řekneme si, „joo máme to nastavené,“ občas se podíváme na nějaké trendy, jak nám to funguje, ale další interpretaci dat už se nevěnujeme.

Přitom je toho opravdu spoustu, co může chodu e-shopu pomoci, jako například:

  • Bidding na cíle z GA4
  • Modelování publik v GA4
  • Kampaňová analytika
  • Zákaznická analytika
  • A další pokročilejší možnosti

Nicméně, i Honza Tichý říká, že s implementacemi rozhodně hotovy nejsme, jen abychom je nechali chvíli být a pokusili se z dat vyčíst také něco užitečného. 

Na závěr představil maturity model pro analytiku od Taste, kde můžete snadno zjistit, jak si v analytice stojíte a čemu byste se měli dále věnovat.

MICHAL BUZEK - JAK ŘÍDIT FIRMU PROSTŘEDNICTVÍM DAT

Následovala za mě nejlepší přednáška první poloviny Data Restartu. Můžete totiž sbírat data jak chcete, dělat grafy, tabulky a psí kusy, ale pokud lidi ve Vaší firmě nebudou chtít dělat datově orientovaná rozhodnutí, tak je dělat nebudou. 

Jak to změnit? Prvním krokem je dostat na palubu kapitána, tedy majitele, ředitele nebo CEO. Stanovit jasné cíle pro firmu, pro týmy, pro lidi. Cíle jednotlivců a týmů by pak měli vést k naplnění toho firemního cíle. Zde byl zmiňován používaný model OKR = Objective & Key results. Dalším důležitým dílkem do skládačky je celofiremní mindset. Všichni by měli mít zájem věci zlepšovat a ne jen odškrtávat položky ze seznamu úkolů. Velká výzva, ale s velkým přínosem.

Pokud chcete někde začít, sedněte si s lidmi ve své firmě a najděte společně odpovědi na tyto otázky:

  1. Proč je tvůj tým v naší firmě?
  2. Jak poznáš, že děláte v týmu dobře svoji práci a přispíváte k naplnění strategie firmy?
  3. Jaká metrika ukazuje, že děláš dobře svoji práci?

Možná teď narazíte na to, že lidi ve firmě neví, jaká je strategie firmy. V tom případě je dobré začít u toho.

RADEK HUDÁK - CUSTOMER JOURNEY JAKO CESTA Z TEMNOTY

Díky podrobné analýze zákaznické cesty můžete odhalit problémy na cestě ke konverzi na místech, o kterých jste neměli ani tušení. Zásadní otázka zní: Jak dobře znáte cestu Vašich zákazníků? Tuto otázku pokládá tým pana Hudáka na svých workshopech vedení i členům týmu a pak je porovnává s realitou. Divili byste se, co vše nevíte o chování svých zákazníků.

Prvním krokem k sestavení customer journey je zmapování touchpointů. Uděláte si mind mapu se všemi místy (online i mimo online), kde se o Vás nebo Vašem produktu může zákazník něco dozvědět. Pak je třeba zmapovat seznam aktivit, abyste věděli, kde se zákazníky kamunikujete, nebo v tom horším případě, nekomunikujete. Na závěr je třeba z toho všeho sestavit dashboard s vizualizací zásadních metric a sledovat, jak se Vám daří a kde je třeba zabrat. Samotná vizualizace není jednoduchým úkolem, ale jako cestu z temnoty zde autor přednášky zpropagoval vlastní vyvíjený nástroj Outofdark.com. Nemám s tím vlastní zkušenost, ale můžete nyní získat early access.

PETRA DOLEJŠOVÁ: PRÁCE S DATY V ROCE 2023 – DRŽÍTE KROK?

Na závěr jsem si nechal, pro mě osobně, nejlepší přednášku z celého Data Restartu, která mě bavila i informovala zároveň. Petra nám ve stručnosti shrnula, co právě teď EU chystá za nové restrikce a na co si dát teď i v budoucnu pozor. Za zmínku stojí především COOKIES, které se začínají znovu více řešit a UOOU rozdává a bude i nadále rozdávat pokuty. Vydali k tomu dokonce tiskovou zprávu, ve které je uvedeno za jaké praktiky byly nejčastěji pokuty udělovány. Tak se na to mrkněte, ať to máte v pořádku.

To je z mých postřehů vše. Přednášek bylo samozřejmě více, ale některé mě zaujaly méně, nebo příliš technické na to, aby se hodily na náš blog. Všem, koho jen trochu zajímají data, doporučuji na Data Restart 2024 jet osobně.


AUTOR

Libor Pelikán
ManAžer analytického oddělení